Δέσμη νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την οδική κυκλοφορία παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιάς.
Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας, ανανέωση του στόλου των οχημάτων και απόσυρση των παλαιών, καθώς επίσης και εφαρμογή "πράσινου" δακτυλίου.
Αναφορικά με το νέο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που τίθεται σε ισχύ το 2010, τα Ι.Χ. χωρίζονται πλέον σε 4 κατηγορίες και τα τέλη θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων:
Τα αυτοκίνητα που έχουν άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2005, εντάσσονται στην κατηγορία Α και θα πληρώνουν 18 ευρώ λιγότερα σε σχέση με τα σημερινά τέλη.
Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Β, με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2000 έως 1/1/2004 θα πληρώνουν 50 ευρώ περισσότερα, τα δε Ι.Χ. Γ κατηγορίας, δηλαδή εκείνα που κυκλοφόρησαν από 1/1/1996 έως 31/12/1999, θα πληρώνουν 100 ευρώ επιπλέον, ενώ εκείνα της κατηγορίας Δ, με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/1995, θα πληρώνουν 150 ευρώ περισσότερα.
Επιπλέον, τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά αυτοκίνητα κάτω των 1.929 κ.ε. παραμένουν μηδενικά, ενώ για εκείνα με παραπάνω κυβικά ισχύει το ήμισυ των τελών για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α.
Σχετικά με το μέτρο της απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου των οχημάτων, το οποίο θα εφαρμοστεί μετά την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων τον Αύγουστο, όπως εκτίμησε ο Υπουργός, τα μέτρα απόσυρσης θα κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι μεγαλύτερα για εκείνους που μετά την απόσυρση θα αγοράσουν νέο όχημα.
Ειδικότερα, τα κίνητρα απόσυρσης αυτοκινήτου, χωρίς αγορά νέου, ανά κατηγορία Ι.Χ., είναι τα εξής: 500 ευρώ για απόσυρση Ι.Χ. έως 900 κυβικά, 1.000 ευρώ για Ι.Χ. από 900 έως 1.400 κυβικά, 1.500 ευρώ για Ι.Χ. από 1.400 έως 2.000 κυβικά, 1.800 ευρώ για Ι.Χ. από 2.000 έως 2.400 κυβικά και, τέλος, 2.200 ευρώ για Ι.Χ. από 2400 κυβικά και πάνω. Παράλληλα, για αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας (οχήματος Euro 4 ή Euro 5) μετά την απόσυρση του παλιού, δίδεται οικονομικό κίνητρο 1.000 ευρώ επιπλέον.
Ο κ. Σουφλιάς τόνισε ότι το μέτρο δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και χρηματοδοτείται από τα επιπλέον έσοδα από τις περιβαλλοντικές "προσαυξήσεις" των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, καθώς επίσης και από τα επιπλέον έσοδα του κράτους, λόγω επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά από την εφαρμογή των μέτρων.
Επιπλέον, ο υπουργός ανέφερε ότι έως το 2015 υπολογίζεται ότι η μείωση όλων των ρύπων σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση θα κυμαίνεται περί το 50-60%.
Τέλος, το μέτρο του "πράσινου" δακτυλίου, που αποτελεί "ένα ακόμα κίνητρο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων", όπως επισήμανε ο υπουργός, θα εφαρμοστεί στην Αθήνα από την 1η Σεπτεμβρίου 2011 και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο πάρει σχετική απόφαση η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Τα αυτοκίνητα Α κατηγορίας που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους (140 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ και κάτω) θα κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο, ενώ τα "βρόμικα" Ι.Χ. της κατηγορίας Δ, δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν κατά τις ώρες ισχύς του. Για τα Ι.Χ. που ανήκουν στις κατηγορίες Β και Γ, η είσοδός τους στο δακτύλιο θα γίνεται με τη διαδικασία μονά-ζυγά.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Σουφλιάς είπε ότι μέσα στο 2009 υπολογίζεται να αποσυρθούν 50.000 οχήματα, 250.000 για το 2010, 230.000 για το 2011 και 200.000 για το 2012.
Ακόμη, ερωτηθείς σχετικά, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανέφερε ότι η δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου οχημάτων για την περίοδο 2009-2012, είναι 2.301 εκ. Ευρώ, τα δε έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων, είναι 1.701,1 εκ. ευρώ.
Πρόσθεσε δε ότι η διαφορά των 600,28 εκ. ευρώ υπερκαλύπτεται από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης λόγω της επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά οχημάτων από την εφαρμογή των μέτρων.
Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας, ανανέωση του στόλου των οχημάτων και απόσυρση των παλαιών, καθώς επίσης και εφαρμογή "πράσινου" δακτυλίου.
Αναφορικά με το νέο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που τίθεται σε ισχύ το 2010, τα Ι.Χ. χωρίζονται πλέον σε 4 κατηγορίες και τα τέλη θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και την περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων:
Τα αυτοκίνητα που έχουν άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2005, εντάσσονται στην κατηγορία Α και θα πληρώνουν 18 ευρώ λιγότερα σε σχέση με τα σημερινά τέλη.
Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Β, με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2000 έως 1/1/2004 θα πληρώνουν 50 ευρώ περισσότερα, τα δε Ι.Χ. Γ κατηγορίας, δηλαδή εκείνα που κυκλοφόρησαν από 1/1/1996 έως 31/12/1999, θα πληρώνουν 100 ευρώ επιπλέον, ενώ εκείνα της κατηγορίας Δ, με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/1995, θα πληρώνουν 150 ευρώ περισσότερα.
Επιπλέον, τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά αυτοκίνητα κάτω των 1.929 κ.ε. παραμένουν μηδενικά, ενώ για εκείνα με παραπάνω κυβικά ισχύει το ήμισυ των τελών για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α.
Σχετικά με το μέτρο της απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου των οχημάτων, το οποίο θα εφαρμοστεί μετά την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων τον Αύγουστο, όπως εκτίμησε ο Υπουργός, τα μέτρα απόσυρσης θα κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι μεγαλύτερα για εκείνους που μετά την απόσυρση θα αγοράσουν νέο όχημα.
Ειδικότερα, τα κίνητρα απόσυρσης αυτοκινήτου, χωρίς αγορά νέου, ανά κατηγορία Ι.Χ., είναι τα εξής: 500 ευρώ για απόσυρση Ι.Χ. έως 900 κυβικά, 1.000 ευρώ για Ι.Χ. από 900 έως 1.400 κυβικά, 1.500 ευρώ για Ι.Χ. από 1.400 έως 2.000 κυβικά, 1.800 ευρώ για Ι.Χ. από 2.000 έως 2.400 κυβικά και, τέλος, 2.200 ευρώ για Ι.Χ. από 2400 κυβικά και πάνω. Παράλληλα, για αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας (οχήματος Euro 4 ή Euro 5) μετά την απόσυρση του παλιού, δίδεται οικονομικό κίνητρο 1.000 ευρώ επιπλέον.
Ο κ. Σουφλιάς τόνισε ότι το μέτρο δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και χρηματοδοτείται από τα επιπλέον έσοδα από τις περιβαλλοντικές "προσαυξήσεις" των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, καθώς επίσης και από τα επιπλέον έσοδα του κράτους, λόγω επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά από την εφαρμογή των μέτρων.
Επιπλέον, ο υπουργός ανέφερε ότι έως το 2015 υπολογίζεται ότι η μείωση όλων των ρύπων σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση θα κυμαίνεται περί το 50-60%.
Τέλος, το μέτρο του "πράσινου" δακτυλίου, που αποτελεί "ένα ακόμα κίνητρο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων", όπως επισήμανε ο υπουργός, θα εφαρμοστεί στην Αθήνα από την 1η Σεπτεμβρίου 2011 και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο πάρει σχετική απόφαση η Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Τα αυτοκίνητα Α κατηγορίας που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους (140 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ και κάτω) θα κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο, ενώ τα "βρόμικα" Ι.Χ. της κατηγορίας Δ, δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν κατά τις ώρες ισχύς του. Για τα Ι.Χ. που ανήκουν στις κατηγορίες Β και Γ, η είσοδός τους στο δακτύλιο θα γίνεται με τη διαδικασία μονά-ζυγά.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Σουφλιάς είπε ότι μέσα στο 2009 υπολογίζεται να αποσυρθούν 50.000 οχήματα, 250.000 για το 2010, 230.000 για το 2011 και 200.000 για το 2012.
Ακόμη, ερωτηθείς σχετικά, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανέφερε ότι η δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου οχημάτων για την περίοδο 2009-2012, είναι 2.301 εκ. Ευρώ, τα δε έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων, είναι 1.701,1 εκ. ευρώ.
Πρόσθεσε δε ότι η διαφορά των 600,28 εκ. ευρώ υπερκαλύπτεται από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης λόγω της επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά οχημάτων από την εφαρμογή των μέτρων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου